Mar 5, 2008

Ανθρωπίνως Θανάσιμα...

1. Λαγνεία (luxuria)





*****************************


2. Oργή (ira)

3. Λαιμαργία (gula)

4. Ζήλεια (invidia)



5. Oκνηρία (acedia)

6. Αλαζονεία (superbia)


7. Aπληστία (avaritia)

Δεν νομίζω ότι υπάρχει άνθρωπος επί γης, που το είναι του να μην συναποτελείται από τα προαναφερθέντα 7 "θανάσιμα" αμαρτήματα... Προσωπικά απορρίπτω εξ αρχής τον όρο αμαρτήματα. Εκκλησιαστικό ευφυολόγημα. Πρόκειται για κάποιες από τις πολλές ανθρώπινες συμπεριφορές/συναισθήματα/ροπές/αρχέγονες αντιδράσεις/ένστικτα, που ξαναλέω, όλοι μας διαθέτουμε και είμαστε ικανοί να φερθούμε αναλόγως.

Το σημαντικό είναι η ανεύρεση των συγκεκριμένων παράγοντων που επιτρέπουν σε έναν άνθρωπο να καταπνίξει κάποιες από τις αρνητικές συμπεριφορές του, να τις ελέγξει, να τις μετριάσει, να τις συνειδητοποιήσει... Να άγεται και να φέρεται με γνώμονα το ΜΕΤΡΟ. Χιλιοειπωμένη λέξη, μα πάντοτε τόσο επίκαιρη και καινούρια! Τι να φταίει λοιπόν; Η ανατροφή, ο εκ γεννετής χαρακτήρας, η πολιτισμική καλλιέργεια; Η παιδεία; Η δια βίου εκπαίδευση, η προσωπική αυτοέρευνα και επίμονη/επίπονη δουλειά προς την αυτογνωσία και τον έλεγχο; Ή πάλι η γνώριμη ατάκα "εγώ έτσι είμαι ,τι να κάνουμε τώρα;".........

Για τους παραπάνω συνειρμούς, το ξενύχτι, την έρευνα,
τον προβληματισμό μα κυρίως για την
πρόσκληση
θέλω να ευχαριστήσω τον καλό φίλο Equilibrium
Η απάντησή μου στο κάλεσμά σου είναι πως ναι, έχω υποπέσει λίγο έως πολύ και στα
7 "αμαρτήματα".
Χαίρομαι και λυπάμαι μαζί γι'αυτό. Αν εξαιρέσεις τα 2 τελευταία, κυρίως χαίρομαι γιατί είμαι θνητός με θετικά και αρνητικά και γιατί έτσι ζω.
Έντονα ίσως κάποιες στιγμές. Μην ζητήσεις λεπτομέριες, δεν έχουν καμία σημασία.
Το ζήτημα είναι τώρα που μιλάμε το πως εγώ, εσύ, ο δίπλα αντιμετωπίζουμε την συγκεκριμένη φύση μας. Αν θες το πως αυτό ανακλά στην καθημερινή συμπεριφορά μας ή [ιντερνετικά] στα γραφόμενα, πίσω από τα γραφόμενα, στους σχολιασμούς κλπ.
Την σκυτάλη πέρνει όποιος επιθυμεί. Είτε παίζοντας, είτε προβληματίζοντας εαυτόν σχετικώς

ΥΓ: Απολογούμαι που οι φωτογραφίες της καταστροφής του 1922 και της καταστροφής του 2007, που τόση οργή και πόνο προκάλεσαν, παρατίθενται ως σφήνα στις λοιπές συγκεκριμένες φωτογραφίες που τις πλαισιώνουν. Και μένα μου χτυπάει άσχημα. Όμως καλώς ή κακώς έτσι είναι τα ανθρώπινα και οι εναλλαγές τους.

31 comments:

  1. Είναι σημαντικό να προσπαθεί κανείς να μην υποπίπτει σε πράξεις που προσβάλλουν την προσωπική του ηθική. Είναι δύσκολο αυτή η ηθική να τηρείται όταν είναι σερβιρισμένη εκ των άνωθεν. Τα 7 αμαρτήματα είναι τέτοιας προέλευσης, και η τήρησή τους στο έπακρο είναι για τα ανθρώπινα δεδομένα αδύνατη.
    «Προσπάθησα με όλες τις δυνάμεις μου, γνωρίζοντας τις αδυναμίες μου, να είμαι άνθρωπος ηθικός. Η ηθική σκοτώνει.» -Αλμπέρ Καμύ-

    ReplyDelete
  2. 1ον Η φωτό της τύπισσας με τα καρπούζια εντάσσεται στη λαγνεία, όχι στη λαιμαργία
    2ον συμφωνώ, δε είναι αμαρτήματα. Ομορφαίνουν τη ζωή μου!!, ε , χμ, θέλω να πω, με μέτρο πάντα..
    3ον Νομίζω το πρόβλημα έγκειται -σοβαρά τώρα- στο ότι οι άνθρωποι δεν θα σκεφτούν ποτέ το ίδιο και ότι πάντα θα κοιτούν την προσωπική ανέλιξή τους στα πράγματα, κοινώς την πάρτη τους, πατώντας τους υπόλοιπους.
    Είναι μια μάχη εδώ.
    Ιάκωβος

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. απλά.. έγραψες :)...
    Καλό βράδυ.

    ReplyDelete
  6. Μ'αρέσουν όσα λέει Αλμπέρ Καμύ, τα όσα λες εσύ Ανέστη μέσα από τα λόγια του. Τα της ανθρωπότητος σερβιρισμένα πράγματι ποτέ δεν συμπάθησα. Προσωπική ηθική... Είπες πολλά!
    Καληνύχτα σου

    ReplyDelete
  7. Γειά σου Ιάκωβε!
    Χαχααχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχα!!!!!!!!!!!!!!! Είσαι "κουφαλίτσα" [με το συμπάθειο]!!! Με ξεσκέπασες ρε φίλε!. Για λαγνεία πήγαινε βασικά, αλλά ήδη είχα βάλει 3.. Αλλά δεν άντεχα να μην την αναρτήσω, χαχαχαχα! Στην τελική κάνει υπέροχο κόντραστ με την ακριβώς από κατω.. Άσε που υποδηλώνει συνδυασμό λαγνείας και λαιμαργίας... Αρε, το καρπούζι.......!!!!!

    Σωστός είσαι περί μάχης. Γι'αυτό και η προσωπική σου ηθική που λέμε πιο πάνω, πρέπει να σε καθοδηγεί στην επιλογή συν-μαχητών και εχθρών-αντιπάλων. Κυριολεκτικά και μεταφορικά.. Btw, γουστάρω εναλλαγή πλάκας με κουβέντες σοβαρές!
    Την καληνύχτα μου

    ReplyDelete
  8. Γειά σου Roadaristάκι!

    Σ'ευχαριστώ, φιλιά και βράδια όμορφα!!!

    ReplyDelete
  9. Καλησπερα επιτελους καταφερνω να συνδεθω.Προσωπικα πιστευω πως ειναι αδυνατον να εφαρμοστει στο απολυτο η αποχη απο την αμαρτια αλλωστε τι νοημα θα χε και οπως ελεγε και το ασμα "ειναι γλυκο το ποτο της αμαρτιας"...με ολες του τις προεκτασεις και συνεπειες... τουλαχιστον οτι κανουμε ας μην μας προσβαλλει εμας και τους αλλους τριγυρω..

    ReplyDelete
  10. Σε ευχαριστώ αγαπητέ που αποδέχτηκες την πρόσκληση κι απάντησες τόσο ανθρώπινα όσο και με πολύ ενδιαφέρουσες φωτογραφίες. Αν διάβασες το αντίστοιχο κείμενό μου, ούτε εγώ τα θεωρώ "αμαρτήματα" αλλά με τον τρόπο τους μπορούν να μας οδηγήσουν σε μια προσωπική ελευθερία. Πάω να ανακτήσω δυνάμεις, είμαι αρρωστούλης... Και πάλι ευχαριστώ, καλό τριήμερο να'χεις! :)

    ReplyDelete
  11. Με τετοια αμαρτηματα που εχεις βρε Τασσο,μαλλον στον παραδεισο θα πας!Κι οχι τιποτα αλλο,αλλα σε βλεπω να εισαι μονος σου εκει!
    Καλησπερες!

    ReplyDelete
  12. το seven μου θυμίσατε...
    απόψε όλα τα blogs φαίνονται πως έχουν "αριστοτελικές" επιρροές...

    γεια

    ReplyDelete
  13. Αγαπητέ φίλε Θεέ,
    Επειδή υποπτεύομαι πως αγωνίας ;) να μάθεις την άποψη μου περί του θέματος θα σου πω το εξής: "Αμαρτία εστί το να μην κάνεις αμαρτίες".
    Χωρίς αυτό να σημαίνει βέβαια πως ο άνθρωπος πρέπει να γίνεται έρμαιο των εύλογων παθών του. Ο καθένας το αντιμετωπίζει αναλόγως της πνευματικής του κατάστασης και των υπαρξιακών κοσμοαντιλήψεων που έχει περί θρησκείας.

    Σε κάθε περίπτωση, γιά να μη σε κουράζω με φιλοσοφίες, προτιμώ την κοπέλα με το καρπούζι. Αν το καλοσκεφτείς το βλέμμα της συγκεντρώνει και τα 7 ανθρώπινα αμαρτήματα μαζί. Επτά σε ένα.

    ReplyDelete
  14. Welcome Back Penthesila!!!

    Το συγκεκριμένο άσμα είναι αγαπημένο και διόλου τυχαία διαχρονικό. Να προσθέσω την φράση "Ο αναμάρτητος πρώτος τον λίθον βαλλέτω", καθώς και τις προγονικές διδαχές περί Ύβρεως και Νέμεσης που ακολουθεί. Το ζήτημα της προσβολής που αναφέρεις άπτεται της ύβρεως.

    Καλημέρες "Αμαρτωλές"!

    ReplyDelete
  15. Equilibrium, εγώ σε ευχαριστώ! [ξέρεις, όχι εγώ σε ευχαριστώ, μα η ευχαρίστηση είναι όλη δική μου... Και τελικά παίζουμε μπουκέτα!!!] ;)))

    Καταρχήν περαστικά σου... [μήπως το κρύωμα είναι προιόν/αποτέλεσμα αμαρτιών;;;].

    Να ξέρεις ότι αποτελείς πηγή έμπνευσης. Μ'αρεσε πολύ που προσαρμόζεις τα μπλογκοπαίχνιδα στα δικά σου δεδομένα με τρόπο αυθεντικό και όμορφο.
    Ένα όμορφο και αμαρτωλό τριήμερο εύχομαι, και πάλυ περαστικά!

    ReplyDelete
  16. Μπαααααααααα, αγαπητέ Κώστα, ο παράδεισος και η κόλαση είναι ΕΔΩ! Όπως και να έχει, θα μου επιτρέψεις να συμπαρασύρω και μερικούς ακόμα στην ΕΔΕΜ της απώτερης κατάστασης...
    Καλημέρες!

    ReplyDelete
  17. Καλως Ήλθες Φαίδρα Φις [το Φαίδρα είναι από τα αγαπημένα μου..]

    Οι επιρροές είναι πάντοτε θεμιτές και αν τυχει κατ' ουσία να αξίζει να χαρακτηριστούν "Αριστοτελικές", τότε αυτό είναι επίτευγμα αλληγορίας και ανθρώπινης εγκεφαλικής αλληλεπίδρασης.

    Την καλημέρα μου!

    ReplyDelete
  18. Φίλε Zorba, συνοδοιπόρε και συναγωνιστή...

    la typesse avec le melon d'eau...
    TROIS POINTS ! ! !

    Απ' ότι κατάλαβες δεν έχω τίποτα να προσθέσω στα λεγόμενά σου.. Με κάλυψες και συ και το βλέμμα της τύπισσας..

    ΥΓ: Γαλλικά δεν γνωρίζω, ελπίζω η βοήθεια του polylex να ήταν επαρκής και να μην υπέπεσα σε άλλο ένα αμάρτημα..

    ReplyDelete
  19. καλημέρα ευχαριστώ για το καλωσόρισμα,ασφαλώς θα συμφωνήσω με τον στοχασμό σας περί επιρροών...

    καλώς σας βρίσκω λοιπόν
    ευχαριστώ για τη φιλοφρόνηση

    ReplyDelete
  20. θα συμφωνήσω με την Penthesila.
    Το θέμα δεν είναι να μην υποπέφτει κανείς στις αμαρτίες, μα να κρατά το μέτρο, όχι αυτό που του επιβάλλεται μα αυτό που αρμόζει όχι μόνο στην ατομική του ηθική μα και στην συγκεκριμένη περίσταση.
    Η "μεσότητα" που έλεγε και ο Αριστοτέλης....
    Πολύ ωραία ανάρτηση για προβληματισμό και φωτογραφίες για να "αμαρτάνουμε"!!!
    Καλημέρα!

    ReplyDelete
  21. Αν γνωριζεις απο πριν οτι ειναι αμαρτιες και προσπαθεις να τις απολαυσεις με μετρο,τοτε εισαι πολυ αδυναμος χαρακτηρας!
    Αν δεν δινεις καμια υποσταση στον παραδεισο και την κολαση και πιστευεις πως εδω ειναι,τοτε για ποιο λογο να βαλεις μετρο;Τι σε φρεναρει;Αφεσου ολοκληρωτικα αφου δεν υπαρχουν τιμωρια και ενοχη!
    Καλημερα!

    ReplyDelete
  22. Αγαπητή Φαίδρα, όμορφος ο πληθυντικός αριθμός όταν ουσιαστικά εκφράζεται, μεταφέροντας τόσα πολλά όσα ο ενικός δεν λέει.
    Όμως καπηλευμένος και εκμεταλλευμένος τόσο λάθος, που ως αναγκαίο κακό μεταχειρίζεται πλέον στην ελληνική.
    Προτιμώ λοιπόν τον ενικό, αφού γνωρίζω τις πληθυντικές προθέσεις σου, που με τιμούν και με κολακεύουν!
    Καλησπέρα!

    ReplyDelete
  23. Γειά σου Dyosmaraki! Συμφωνώ, τονίζοντας ότι ο ιδανικά ερμηνευμένος όρος "προσωπική ηθική", εμπεριέχει την αγάπη, εκτίμηση και σεβασμό στον ίδιο μας τον εαυτό, κάτι που προυποθέτει την αγάπη, εκτίμηση και σεβασμό της φύσης, τμήματος της οποίας είναι και οι συνάνθρωποί μας. Ναι, η αριστοτελική "μεσότητα" είναι ευστοχότατο σημείο αναφοράς.

    Καλησπέρες

    ReplyDelete
  24. Φίλε Κώστα, στην περίπτωση που έχω καταλάβει σωστά και δεν μιλάς γενικά, αλλά απευθύνεσαι συγκεκριμένα στο άτομό μου, έχω να σου πω τα εξής:

    Σπάνιο να προσχεδιάζει κανείς αμαρτίες. όλοι γνωρίζουμε από την εκκλησία τι είναι αμαρτία, καθώς και από γραπτούς και άγραφους νόμους της κοινωνίας. Εκεί βέβαια οι αμαρτίες ονομάζονται αδικήματα. Ας καταλλήξουμε λοιπόν στο αξίωμα ότι όλοι μας γνωρίζουμε τι θεωρείται αμαρτία, και παρ' όλα αυτά επειδή είναι ανθρώπινη φύση, όλοι μας "αμαρτάνουμε". Το να τρως πολύ, κάτι που κατακρίνει η κοινωνία για λόγους αισθητικής και υγείας, αλλά να συνεχίζεις να είσαι ελεύθερος [κάνεις αυτό που σ'αρέσει, ασχετα αν πρέπει="αμαρτάνεις"] και παράλληλα να θέτεις και όρια [προσπάθεια επιβολής μέτρου], μόνο άνθρωπος με αδύνατο χαρακτήρα δεν είσαι.

    Βασικά το παραπάνω παράδειγμα ίσως δεν είναι από τα πιο ενδεικτικά ή επιτυχημένα, αλλά η κούραση που έχω τώρα με κάνει να αρκεστώ σε αυτό.

    Διαφωνώ κάθετα ΚΑΙ στο δεύτερο σκέλος του σχολίου σου. Δηλαδή η ενοχή, η τιμωρία, η ύπαρξη παραδείσου ή κολάσεως κρατάνε εσένα από το να μην υποπέφτεις σε αμαρτίες; Ή μήπως η κοινωνική απαξίωση/κατακραυγή;

    Αν για κάποιο λόγο ενστερνίστηκα άμεσα την αναφορά περί προσωπικής ηθικής από τον Ανέστη Μ. στο πρώτο σχόλιο, είναι αυτός ακριβώς. Πρώτα ο εαυτός μας και η προσωπική μας ηθική θα μας ορίσει τι είμαστε ελευθεροι να πράξουμε δίχως άλλο, τι είναι ακραίο για μας και τι όχι, τι θέλουμε ή δεν θέλουμε και μετά όλα τα άλλα.. Παράδεισος, ενοχές, τιμωρίες κλπ ανήκουν στον μεσαίωνα.

    Συγνώμη, είμαι κουρασμένος και ίσως ναμ ην εκφράζω τις σκέψεις μου με λόγο ξεκάθαρο. την καλησπέρα μου

    ReplyDelete
  25. Θα γίνεις ο θεός μου αν καταφέρεις να μου εξηγήσεις πως να βάλω κι εγώ αυτό τό υπέροχο ταγκ, ετικέτες που έχεις στο πλάι.... προσπαθώ ένα μήνα...
    Ιάκωβος

    ReplyDelete
  26. Πολυ αναλυση για το τιποτα!
    Ημουν κουρασμενος οταν εγραφα το σχολιο!
    Καλημερα!

    ReplyDelete
  27. Μήπως αναίτια και στείρα κόντρα για το τίποτα;
    Ατέλειες ψάχνοντας, ατέλειες βρίσκεις, παραγκωνίζοντας όμως την πανέμορφη ατελή ζωή!

    Καλημέρα!

    ReplyDelete
  28. Πάλι αργοπορημένος στην παρέα και βλέπω οτι το κλίμα "βάρυνε". Για αμαρτήματα ο λόγος και θα ήθελα να μου επιτρέψετε ένα ανέκδοτάκι περί κολάσεως,... μιάς και ώς Έλληνες έχουμε τον δικό μας τρόπο.


    Ένας Έλληνας πεθαίνει και φτάνει στη ρεσεψιόν της Κόλασης και ο
    υπάλληλος του ανακοινώνει ότι επειδή είναι υπήκοος χώρας μέλους της Ευρωπαϊκής Ενωσης, μπορεί να διαλέξει μία από τις κολάσεις των
    χωρών-μελών.

    Σκέφτεται λίγο και αποφασίζει να πάει στη Γερμανική. Οργανωμένη χώρα σου λέει, τόσα χρόνια στην Ελλάδα τί κατάλαβα, μου βγάλανε το λάδι. Τουλάχιστον, ας πάρω μυρωδιά του τί σημαίνει Ευρώπη, έστω και στην κόλαση.

    Φτάνει λοιπόν μπροστά στην πύλη της γερμανικής κολάσεως. Μαύρο
    μάρμαρο, καλογυαλισμένο, σιδερένια πύλη και ψηλά γράφει με μεγάλα
    γράμματα ΚΟΛΑΣΗ στα γερμανικά. Χτυπάει.... Του ανοίγει ένας άψογα
    ντυμένος υπάλληλος και τον ρωτά τι θέλει.

    -Να δω, του απαντά εκείνος πώς είναι.
    - Ούτε να το σκέφτεστε, του απαντά ο υπάλληλος! Όλη την ημέρα μας δέρνουνε με κάτι τεράστια μαστίγια και το βράδυ μας βάζουνε σε κάτι τεράστια βαρέλια γεμάτα σκατά!! Φρίκη! Φρίκη!

    Όπου φύγει-φύγει ο ρωμιός...... Δοκιμάζει τις υπόλοιπες κολάσεις, τα ίδια. Έτσι, απογοητευμένος, καταφεύγει στην έσχατη λύση, την ελληνική κόλαση!

    Φτάνει λοιπόν έξω από την πύλη. Μία πύλη εγκαταλειμμένη, βρώμικη όπου στο ψηλότερο σημείο της υπάρχει με μεγάλα φωσφορίζοντα γράμματα η λέξη ΚΟΛΑΣΗ.

    Το Κ και το Λ φυσικά δεν ανάβουν. Έτσι η επιγραφή γράφει:
    -Ο-ΑΣΗ.

    -Ελληνική ανοργανωσιά....μουρμουρίζει.

    Όσο πλησιάζει, ακούει κάτι περίεργους θορύβους...... Μοιάζουν με μουσική. Πλησιάζει περισσότερο. Η μουσική πλέον ακούγεται ολοκάθαρα.
    Μπουζούκια, μπαγλαμάδες κλπ. Χτυπάει... Του ανοίγει ένας τύπος
    κρατώντας μία μπουκάλα στο χέρι, εντελώς φέσι και τον ρωτά τι θέλει.
    - Ήρθα να δω πώς είναι του λεει και βάζει το κεφάλι του μέσα...

    Τραπέζια, κάπνα, κάτι γκόμενες χορεύουν πάνω στα τραπέζια, τσιφτετέλια, νταούλια..... Γενικώς,ενα ωραίο μπάχαλο.

    Τρελαίνεται ο τύπος.... τί γίνεται εδώ, ρωτά.

    - Άσε φίλε, χάλια του λεει ο μεθυσμένος. Η κατάσταση είναι δραματική εδώ πέρα. Μας δέρνουν όλη μέρα με κάτι τεράστια μαστίγια και το βράδυ μας βάζουν σε κάτι τεράστια βαρέλια με σκατά.

    - Πλάκα μου κάνεις, ρωτά ο πεθαμένος. Εδώ πίνετε και γλεντάτε......

    - Εεε, ξέρεις πώς είναι εδώ στην Ελλάδα . Τη μία δεν έχουμε σκατά, την άλλη χαλάνε τα μαστίγια......


    Καλό τριήμερο ...θεέ, σε σένα και σε όλους τους συμμετέχοντες.

    Να περάσετε κολασμένα αλλά Ελληνικά.

    ReplyDelete
  29. Δικαιολογεις ποτε την υπαρξη σου ως τιποτα;;;
    Εγω οχι!
    Σε θελω σε ενα επιπεδο παραπανω!Εκει που ειναι η θεση σου!

    ReplyDelete
  30. XAXAXAXAXAXAXA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Βάλε τα μέσα, φίλε x-man, ψήνομαι να κάνω κράτηση....!!!!!!!
    Όταν ένα ανέκδοτο μπορεί να έχει τόσες πολλές προεκτάσεις, είτε σε αυτά που αναφέρει, είτε σε όσα άπτονται οι συνειρμοί της έμπνευσής του, τότε.....

    Απόλαυση σκέτη, φίλε μου!!! Εγκεφαλική.

    Το καλύτερο δυνατό τριήμερο να έχεις [τι κι αν έχει απομείνει 1,5 μέρα;;;]. Να'σαι καλά!

    Φίλε Κώστα, το αυτό επιθυμώ δι' υμάς... Καλό τριήμερο, καλά μυαλά να' χουμε!

    ReplyDelete