Jan 14, 2008

* THEOS LTD *


Πειραιάς, έτος 2008

Κάτι έχει αυτή η εκκλησία εμπρός μου. Στέκομαι. Εστιάζω. Φωτογραφίζω. Αποχωρώ με σκέψεις…
Οι σκέψεις οδηγούν στην έρευνα.




Αποτελέσματα Αναζήτησης:
# Μόνο η περιουσία του ΝΠΔΔ της Εκκλησίας της Ελλάδος υπολογίζεται ότι ανέρχεται σε δεκαπέντε δισεκατομμύρια (15.000.000.000) ευρώ. Στο ποσό αυτό προστίθεται και η ανυπολόγιστη-αμύθητη περιουσία των περίπου 2.500 μοναστηριών. Εκατοντάδες χιλιάδες στρέμματα γης, εκατοντάδες οικοδομικά τετράγωνα, μετοχές, αμοιβαία κεφάλαια και καταθέσεις αξίας εκατομμυρίων ευρώ αποτελούν την εκκλησιαστική περιουσία. 

Από τα στοιχεία του υπουργείου Γεωργίας προκύπτει ότι οι οικονομικές υπηρεσίες της Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος κατέχουν αναγνωρισμένες εκτάσεις που φτάνουν τα 96.500 στρέμματα. (…) 58.000 στρέμματα στον Ν. Αττικής και 50.000 στρέμματα στην υπόλοιπη Ελλάδα. Έχει, επίσης, σημειωθεί ότι η Εκκλησία της Ελλάδος διαθέτει παράλληλα και ολόκληρα νησιά και βραχονησίδες (!) σε νησιωτικά συμπλέγματα, όπως π.χ στις Σποράδες και στις Κυκλάδες. Συνολικά, εκτιμάται ότι τα εκκλησιαστικά νομικά πρόσωπα κατέχουν συνολικά από 850.000 έως 1.300.000 στρέμματα ελληνικής γης. 

Η Εκκλησία της Ελλάδος φέρεται μεταξύ άλλων να διαθέτει περίπου οκτακόσια (800) κτήρια με γραφεία, καταστήματα, εμπορικά κέντρα, ξενοδοχεία (π.χ. «Ηλέκτρα», στην Πλ. Συντάγματος), ακόμα και μισθωμένα βενζινάδικα (π.χ. στην γωνία δίπλα στο γήπεδο του Παναθηναϊκού, επί της Λ. Αλεξάνδρας).

Ταυτόχρονα η Εκκλησίας της Ελλάδος έχει συστήσει δύο Ανώνυμες Εταιρίες (Α.Ε.) προκειμένου να αποσπάσει κονδύλια από το Γ' Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης (..)Σε κάθε περίπτωση, το ύψος της περιουσίας της Εκκλησίας της Ελλάδος (…) σε συνδυασμό με τις επιχειρηματικές της δραστηριότητες περισσότερο προσιδιάζουν σε μία πολυεθνική επιχείρηση παρά σε ένα "πνευματικό και θείο καθίδρυμα".

# Εκκλησιαστική Περιουσία
Στις 30-6-99 ο Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος και ο υπουργός Γεωργίας Γ. Ανωμερίτης είχαν συζήτηση χωρίς ατζέντα στην Αρχιεπισκοπή Αθηνών. Η ανοιχτή κουβέντα κινήθηκε γύρω από 2 ζητήματα που ενδιαφέρουν τον Αρχιεπίσκοπο: Το πρώτο αφορά τον αποχαρακτηρισμό εκτάσεων που ο ίδιος υποστηρίζει ότι αυθαίρετα έχουν χαρακτηριστεί δασικές. Το ίδιο θέμα είχε θέσει λίγο μετά την ανάληψη των καθηκόντων του, στις 10-6-99 στον προηγούμενο υπουργό Στ. Τζουμάκα, οπότε είχε ζητήσει τον αποχαρακτηρισμό του δάσους Κοκκιναρά και άλλων δασικών εκτάσεων. Το δεύτερο θέμα της συζήτησης με τον Γ. Ανωμερίτη ήταν σχετικό με τις διακατεχόμενες εκτάσεις της εκκλησίας που μόνο στην Αττική φτάνουν στις 60.000 στρέμματα (Βάρη, Αγ. Ανδρέας, Κοκκιναράς, Πεντέλη, Βούλα, Όσιος Μελέτιος, Ι. Μ. Κλειστών), από τα οποία κανονικό δάσος είναι τα 33.860 στρέμματα. Στόχος του Αρχιεπισκόπου είναι να διατηρήσει η εκκλησία τις εκτάσεις αυτές και να τις εκμεταλλευτεί παρόλο που οι περισσότερες είναι καμένες και κηρυγμένες αναδασωτέες. Τώρα, ο νέος υπουργός Γεωργίας προωθεί ένα συνολικό νομοθέτημα δικαίωσης των καταπατητών σε όλη την Ελλάδα που εξυπηρετεί άριστα τα επιχειρηματικά σχέδια της Εκκλησίας.
Το κείμενο αυτό περιέχεται στο υπόμνημα που παρέδωσε στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας η Συντονιστική Επιτροπή Συλλόγων και Κινήσεων για την Προστασία των Ελεύθερων Χώρων.
http://www.epohi.gr/ktimatologio_social_2322003.htm

# Ενα πυκνό πέπλο μυστηρίου, το οποίο υφαίνουν 6.700 Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, κρύβει αποτελεσματικά την εκκλησιαστική περιουσία από τα αδιάκριτα μάτια των «αντικληρικών». Είναι δε τόσο καλά προστατευμένο το μυστικό, που ούτε η κεντρική διοίκηση της Εκκλησίας της Ελλάδος μπορεί να έχει εικόνα για την περιουσία των μονών και των μητροπόλεων (..) γεγονός που καθιστά το εγχείρημα για την καταμέτρηση της εκκλησιαστικής περιουσίας λίγο-πολύ ανέφικτο.(…) Ενα ακόμη ερώτημα που δεν μπορεί να απαντηθεί με σαφήνεια είναι πόθεν αποδεικνύεται ότι όλα αυτά ανήκουν πράγματι στην Εκκλησία, όταν οι ημερομηνίες κτήσης τους προηγούνται της ιδρύσεως του σύγχρονου ελληνικού κράτους. Επειδή η Εκκλησία υπήρχε όταν το κράτος δεν υπήρχε ακόμη, η χώρα θεωρητικά ανήκε στην Εκκλησία. Ως εκ τούτου οι Αγιοι Πατέρες θεωρούν ότι από το 1830 ως σήμερα η Εκκλησία απώλεσε με εκβιασμούς, καταπατήσεις, παραχωρήσεις κτλ. το 96% της περιουσίας της! (..) Τα μυστικά ασφαλώς της εκκλησιαστικής περιουσίας είναι και θα παραμείνουν, απ' ό,τι φαίνεται, για πολύ καιρό ακόμη σφραγισμένα, κρυμμένα πίσω από μια δαιδαλώδη -σχεδόν χαοτική -οργάνωση. Ο δε ερευνητής που θα τολμήσει να τα αναζητήσει θα χαθεί στα βάθη της ιστορίας, της γραφειοκρατίας και των νομικών δαιδάλων -που ίσως είναι εκ του πονηρού. (..) Ενδιαφέρον όμως έχουν οι απαιτήσεις της Εκκλησίας από το κράτος, οι οποίες ασφαλώς θα τεθούν σε περίπτωση διαχωρισμού μεταξύ των δύο. «Ανέτως η Εκκλησία της Ελλάδος μπορεί να δεχθεί την αλλαγή καθεστώτος μισθοδοσίας του κλήρου, αρκεί το κράτος να της επιστρέψει την ακίνητη περιουσία που της έχει πάρει» λέει ο κ. Πυλαρινός, ο οποίος εκτιμά ότι η αξία αυτής της «κλεμμένης» περιουσίας φθάνει τα 800 δισ. δραχμές ή τα 2,5 δισ. ευρώ περίπου.

                      

"Ουαί εις εσάς, γραμματείς και Φαρισαίοι, υποκριταί^ διότι κλείετε την βασιλείαν των ουρανών έμπροσθεν των ανθρώπων^ επειδή σεις δεν εισέρχεσθε, ουδέ τους εισερχομένους αφίνετε να εισέλθωσιν'' (εδ. 13)

H κοινή εκτίμηση ανεβάζει την αξία της εκκλησιαστικής περιουσίας σε πολλά δισ. ευρώ. Κατά την Εκκλησία όμως, αυτό δεν έχει μεγάλη σημασία. Σημασία έχει ότι αυτή η περιουσία δεν μπορεί να αξιοποιηθεί από την Εκκλησία. «Από τα 257 στρέμματα που έχουμε στη Βουλιαγμένη», λέει ο κ. Πυλαρινός, «τα 238 είναι δεσμευμένα από τον δήμο και δεν μπορούν να αξιοποιηθούν. Ολόκληρη η Βουλιαγμένη ανήκε κάποτε στην Εκκλησία. Ο,τι έχει πολεοδομηθεί έγινε με παραχώρηση δικών μας εκκλησιαστικών περιουσιακών στοιχείων. Δρόμοι, πλατείες, παιδικές χαρές και δεν είναι μόνο αυτά. Το Πανεπιστήμιο, η Ακαδημία, η Βιβλιοθήκη, το Οφθαλμιατρείο, ο Ευαγγελισμός, το Νίμιτς είναι μερικά από τα δημόσια κτίρια που παραχωρήθηκαν από την Εκκλησία. Ολόκληρες περιοχές, όπως το Γουδί, το Πέραμα, η Καισαριανή, ήταν της Εκκλησίας, το μισό Κολωνάκι που καταπατήθηκε, ο Καρέας που είναι δάσος και δεν μπορούμε να βάλουμε ούτε ένα παγκάκι» παραπονείται ο κ. Πυλαρινός. Είμαστε ο δεύτερος μεγαλύτερος -μετά το κράτος -ιδιοκτήτης δασών στην Ελλάδα, αλλά τι να τα κάνουμε τα δάση; Και όσον αφορά τις «αυθαίρετες εκτιμήσεις» για τα ακίνητα της Εκκλησίας ο κ. Πυλαρινός διαβεβαιώνει ότι «το Γηροκομείο Αθηνών έχει διπλάσιας αξίας διαμερίσματα και γραφεία, ενώ η Εθνική Τράπεζα δωδεκαπλάσιας αξίας από αυτή των ακινήτων της Εκκλησίας». Και το παράπονο της Εκκλησίας κορυφώνεται: «Για να μπορέσει ο αναγνώστης να προσεγγίσει το μέγεθος της συρρικνώσεως, αριθμοσχηματικά αναφέρουμε ότι από το ποσοστό του 100% της συνολικής περιουσίας το έτος 1830, το 2002 απέμεινε στην Εκκλησία της Ελλάδος μόνο το (4%) τέσσερα τοις εκατό!» (..) Πώς και από πότε η Εκκλησία απέκτησε την περιουσία της; «Εδώ θα πρέπει να γίνει σαφές ότι η Εκκλησία είχε πάντοτε περιουσία και η μακρά προέλευσή της ανάγεται, κυρίως, σε δωρεές και κληρονομιές βυζαντινών αυτοκρατόρων, αξιωματούχων του Βυζαντίου, όπως επίσης σε δωρεές και κληρονομιές, μοναχών και λαϊκών ως και τις ημέρες μας».
Οσον αφορά τα έξοδα του προϋπολογισμού της κεντρικής διοίκησης, ο κ. Πυλαρινός είναι κάθετος: ούτε ένα ευρώ από τα έσοδα της κεντρικής διοικήσεως δεν πηγαίνει σε ιερείς ή αρχιερείς. Τι κάνει λοιπόν τα χρήματά της η Εκκλησία; Το σύνολο ξοδεύεται για τη συντήρηση και τη λειτουργία των ιερών ναών και για το κοινωφελές έργο, λέει ο οικονομικός διευθυντής. «Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2004 η Εκκλησία της Ελλάδος προσέφερε σε άπορους 6.820.000 μερίδες φαγητού και η Αρχιεπισκοπή Αθηνών 1.195.000 μερίδες. Τι σας δείχνει αυτό; Την ανάγκη της κοινωνίας, και τον ρόλο της Εκκλησίας που απαλύνει τα προβλήματα των ανθρώπων αλλά και του κράτους» λέει ο κ. Πυλαρινός και θέτει αμέσως το ερώτημα τι θα έκανε το κράτος για να ταΐσει αυτούς που ταΐζει κάθε ημέρα η Εκκλησία και ποια θα ήταν η κοινωνική αναστάτωση αν οι πεινασμένοι δεν είχαν την Εκκλησία «να σηκώνει καθημερινά το καπάκι της χύτρας και να τους δίνει ένα πιάτο φαΐ».
H Εκκλησία ως νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου δεν πληρώνει φόρους. Ως πριν από λίγα χρόνια η Εκκλησία πλήρωνε το 10% των εσόδων της από ακίνητα ως φόρο. Οι ιεροί ναοί πλήρωναν το 35% των συνολικών εσόδων τους (από κεριά, μυστήρια κτλ.). Ο πρώην πρωθυπουργός κ. K. Σημίτης αντελήφθη εύκολα όταν του εξηγήθηκε από τον οικονομικό διευθυντή της Εκκλησίας της Ελλάδος ότι δεν μπορεί ο ενοριακός ναός να έχει την ίδια φορολογική μεταχείριση με μια επιχείρηση και κατήργησε τον φόρο 35%. Ο φόρος επί των εισοδημάτων (10%) καταργείται σταδιακά ως το 2008. Ενα από τα επιχειρήματα που χρησιμοποίησε η Εκκλησία για να πείσει τον κ. Σημίτη να καταργήσει τους φόρους ήταν ότι οι καθολικοί, τα Πατριαρχεία Κωνσταντινουπόλεως, Αλεξανδρείας και όλες οι άλλες Εκκλησίες δεν πλήρωναν φόρους. Μόνο η Ελλαδική Εκκλησία πλήρωνε και τελικώς εξαιρέθηκε και αυτή.
Οι μισθοί 9.500 κληρικών πληρώνονται από τον προϋπολογισμό και ανέρχονται σε 161 εκατ. ευρώ με βάση τον προϋπολογισμό του 2005. Οι ιερείς φορολογούνται κανονικά όπως όλοι οι μισθωτοί. Οι αποδοχές των συνταξιούχων κληρικών φθάνουν τα 57,4 εκατ. ευρώ ενώ για τη μισθοδοσία των 100 περίπου ιεραρχών και μικρού αριθμού ιεροκηρύκων προβλέπεται δαπάνη 4,3 εκατ. ευρώ.
Το Βήμα – Γρ. Νικολόπουλος
http://tovima.dolnet.gr/print_article.php?e=B&f=14396&m=D06&aa=1

#Με την παρουσία 3 ενδιαφερομένων, του Ηλέκτρα Palace, του ομίλου Δασκαλαντωνάκη και μίας τεχνικής εταιρείας, ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός από την Εκκλησία της Ελλάδος για το κτίριο επί της οδού Μητροπόλεως που στέγαζε τις υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας και τη μετατροπή του σε ξενοδοχείο.
http://www.xenianews.gr/179/article_1285.aspx

#Το μεγάλο τουριστικό project της Εκκλησίας

Μητρόπολη Δημητριάδος
Στο τελικό στάδιο βρίσκεται η επένδυση, περίπου 250 εκατ. ευρώ, στην περιοχή Νηές Μαγνησίας και η οποία αφορά την υλοποίηση ενός ξενοδοχειακού - αθλητικού κέντρου από επιχειρηματικό σχήμα ελληνοκαναδικών συμφερόντων. Οι διαδικασίες υλοποίησης της επένδυσης έχουν ξεκινήσει ήδη από το 2000 και μόλις πρόσφατα κατέστη δυνατή η συμφωνία μεταξύ της Μητρόπολης Δημητριάδος και Ελληνοκαναδών επιχειρηματιών. Η συμφωνία για την παραχώρηση της έκτασης, μαζί με το σύνολο του φακέλου της επένδυσης, αλλά και την αίτηση χωροθέτησης και τις απαραίτητες περιβαλλοντικές μελέτες, θα υποβληθούν στο ΥΠΕΧΩΔΕ, το οποίο και θα δώσει το "πράσινο φως" για την ολοκλήρωση του project.
Σωρός Μαγνησίας Στην περιοχή της Μαγνησίας, σχεδιάζεται και η κατασκευή έτερης πολυτελούς ξενοδοχειακής μονάδας, με μαρίνα, γήπεδο γκολφ και εξοχικές κατοικίες, συνολικού προϋπολογισμού περίπου 130 εκατ. ευρώ, στην περιοχή Σωρός, κοντά στον Βόλο. Η επένδυση προωθείται από το εταιρικό σχήμα ABP Plus International, πίσω από το οποίο, κατά πληροφορίες, βρίσκεται και ο όμιλος Παρασκευαϊδη. Για τη χωροθέτηση του project, οι επενδυτές φέρεται να έχουν υπογράψει, ήδη, προσύμφωνο με την ΑΓΕΤ Ηρακλής, για την απόκτηση έκτασης 330 στρεμμάτων, εντός της οποίας θέλουν να κατασκευάσουν ξενοδοχειακή μονάδα 150 δωματίων. Σημειώνεται ότι η δρομολόγηση της πρωτοβουλίας πραγματοποιείται κατόπιν συναίνεσης της Μητρόπολης Δημητριάδος, στην οποία ανήκει το ακίνητο, που θα ενοικιαστεί από το επιχειρηματικό σχήμα για χρονικό διάστημα 60 ετών.
Αττική
Η Εκκλησία στην Αττική προτίθεται να προσφέρει τα ακίνητα για να δημιουργηθούν τρία ξενοδοχεία (συνολικής δυναμικότητας 1.400 κλινών) στο κέντρο της Αθήνας και τη Βουλιαγμένη. Η πλέον φιλόδοξη από τις αιτήσεις που κατέθεσε η Εκκλησία στον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού πριν από τρία έτη (λέγεται ότι γι' αυτό εδέχθη επίθεση από τους ξενοδόχους των Αθηνών) αφορά τη δημιουργία μονάδας πολυτελείας (ΑΑ) 750 κλινών (ελάχιστα μικρότερου μεγέθους από το Χίλτον, το Κάραβελ ή το Ιντερκοντινένταλ) σε οικόπεδο επιφάνειας 11.000 τ.μ στο κέντρο της Αθήνας. Πρόκειται για ακίνητο κοντά στην αμερικανική πρεσβεία, όπου σήμερα στεγάζεται η Σχολή της Εκκλησίας. Η περιοχή θεωρείται "φιλέτο" αντίστοιχο της περιοχής Συντάγματος, ενώ παράγοντες της κτηματαγοράς της κτηματαγοράς εκτιμούσαν ότι η αξία του συγκεκριμένου ακινήτου αγγίζει τα 60 εκατ. ευρώ. Οι δύο άλλες αιτήσεις για την Αττική αναφέρονται στη δημιουργία ξενοδοχείου πολυτελείας 350 κλινών στο Καβούρι και σε μονάδα Α' κατηγορίας, 300 κλινών στη Βουλιαγμένη. Οι συγκεκριμένες εκτάσεις που προτείνει η Εκκλησία προς αξιοποίηση (44.500 τ.μ. στο Καβούρι και 16.835 στη Βουλιαγμένη) θεωρούνται μοναδικές, ανεκτίμητης αξίας (κτηματομεσίτες ανέβαζαν τη συνολική αξία σε πάνω από 140 εκατ. ευρώ!) και αναμένεται ότι θα αποτελέσουν αντικείμενο έντονης διαμάχης μεταξύ Εκκλησίας και Δήμου Βουλιαγμένης.
Αίγιο
Και στο Αίγιο χτυπάει η καρδιά των επιχειρηματικών σχεδίων της Εκκλησίας, αφού εκεί βρίσκεται η έδρα της ανώνυμης εταιρείας διαχείρισης ακίνητης περιουσίας (real estate) που έχει ιδρύσει. Στην περιοχή, δηλαδή, όπου κατά σύμπτωση (ή μήπως όχι;) "κατοικοεδρεύει" ο μητροπολίτης Καλαβρύτων και Αιγιαλείας Αμβρόσιος, μέλος της αδελφότητας της "Χρυσοπηγής". Η εταιρεία ιδρύθηκε το 2003, φέρει την επωνυμία Μετόχι Α.Ε. και ξεκίνησε με αρχικό μετοχικό κεφάλαιο 1 εκατ. ευρώ. Σκοπός της είναι η ίδρυση και εκμετάλλευση συνεδριακού κέντρου δυναμικότητας 500 θέσεων, η ανέγερση ξενοδοχείου 4 αστέρων και τουριστικών επιχειρήσεων καθώς και η αγορά, πώληση, κατασκευή, μίσθωση και εκμετάλλευση ακινήτων. Οικονομικοί παράγοντες εκτιμούν ότι το project θα υπερβεί σε πλήρη ανάπτυξη τα 120 εκατ. ευρώ. Υπάρχει καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του επιχειρηματικού σχεδίου μετά την πτώχευση της εταιρείας Άλφα μπετόν που κατασκεύαζε το έργο. (Του Χάρη Ντιγριντάκη από τον Κόσμο του Επενδυτή)

#Σε μια εποχή σκληρής λιτότητας για την εργατική τάξη ο πλούτος της Εκκλησίας είναι προκλητικός. Μόνο στην ιδιοκτησία της Μητρόπολης της Κέρκυρας ανήκει περιουσία αξίας της 1,6 τρις δ.ρ.χ. («Traffic» 27/3). Το 2000 η Εκκλησία εμφανίζονταν να κατέχει 70 δις δρχ μόνο σε μετοχές στο χρηματιστήριο, ενώ συνεχίζει να είναι μεγαλομέτοχος στην Εθνική Τράπεζα. Σύμφωνα με πρόχειρους υπολογισμούς η συνολική της περιουσία ξεπερνά κατά πολύ την κρατική! (Πηγή : ιστοσελίδα της «Ελευθεροτυπίας»).
http://www.marxismos.com/content/view/135/63/

                                        
"Ο έχων δύο χιτώνας ας μεταδώση εις τον μη έχοντα και ο έχων τροφάς ομοίως..."

#Πώς θα αισθανόταν ένας κάτοικος του κέντρου της Αθήνας αν ήξερε πως δίπλα στο σπίτι του υπάρχει ένας κήπος 11 στρεμμάτων με παλιά νεοκλασικά κτίρια, δέντρα και πράσινο; Ενας μυστικός κήπος, κλειστός για το κοινό και απροσπέλαστος ακόμα και στα βλέμματα, καθώς ένας ψηλός τοίχος εμποδίζει τη θέα των περαστικών; Σε ένα από τα πιο κεντρικά σημεία της Αθήνας, δίπλα στο Ναυτικό Νοσοκομείο και στη συνέχεια του Πάρκου Ελευθερίας ο κήπος και τα κτίρια του πρώην 401 Στρατιωτικού Νοσοκομείου είναι τελείως απομονωμένα και αποκλεισμένα από τη γύρω περιοχή. Ο χώρος ανήκει σήμερα στην Εκκλησία της Ελλάδος που σχεδιάζει να προχωρήσει στην εκμετάλλευσή του. Έχει μάλιστα αναθέσει ήδη σε αρχιτεκτονικό γραφείο τη μελέτη για τις δυνατότητες αξιοποίησής του, γκρεμίζοντας αν χρειαστεί κάποια από τα κτίρια. Πριν από ένα μήνα κάτοικοι της περιοχής μάζεψαν υπογραφές ζητώντας να κηρυχθούν τα κτίρια διατηρητέα και να αποκατασταθούν. Οι κάτοικοι υποστηρίζουν ότι «στο Πάρκο Ελευθερίας και στο στρατόπεδο στο Πάρκο Γουδί τα αντίστοιχα στρατιωτικά κτίρια ιστορικής σημασίας έχουν ανακαινιστεί και χρησιμοποιούνται πλέον ως μουσεία και χώροι εκθέσεων, ενώ τα 15 λιθόκτιστα κτίρια του πρώην στρατιωτικού νοσοκομείου καταρρέουν από τη φθορά του χρόνου και την εγκατάλειψη του σημερινού ιδιοκτήτη τους». Στην ιδιοκτησία της Εκκλησίας ο χώρος περιήλθε το 1971, κατόπιν ανταλλαγής της έκτασης με το υπουργείο Άμυνας. Κατά καιρούς έχουν γίνει σχεδιασμοί για την εκμετάλλευσή του. Αρκετά χρόνια πριν η Εκκλησία αποφάσισε να ανεγείρει στο χώρο το Συνοδικό Μέγαρο και κατέθεσε φάκελο στην Πολεοδομία με αίτημα την κατεδάφιση 14 κτιρίων. Τελικά το σχέδιο ματαιώθηκε, αν και το ΥΠΕΧΩΔΕ είχε δώσει άδεια κατεδάφισης. Το 2002, η Ιερά Σύνοδος αποφάσισε να προχωρήσει στην ανέγερση ξενοδοχείου, σχέδιο που ματαιώθηκε και μετά την παρέμβαση του συλλόγου «Λυκαβηττός» και άλλων φορέων, όπως η Ελληνική Εταιρεία για την Προστασία του Περιβάλλοντος και της Πολιτιστικής Κληρονομιάς. Τα 15 ιστορικά κτίρια σώζονται κάθε φορά κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή. Το χαρακτηρισμό του ιστορικού κτιριακού συνόλου ως διατηρητέου έχουν εισηγηθεί στο παρελθόν η Εφορεία Νεωτέρων Μνημείων του υπουργείου Πολιτισμού και ο Δήμος Αθηναίων. Παρ’ όλα αυτά η τελευταία γνωμοδότηση του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων, το 2003, που δεν υπογράφτηκε από τον τότε υπουργό, ήταν να διατηρηθούν τριάμισι κτίρια και να γκρεμιστούν τα υπόλοιπα.Το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο του Οργανισμού Αθήνας για τις χρήσεις γης προβλέπει για τη συγκεκριμένη ιδιοκτησία την «απόδοση τμήματος του περιβάλλοντος χώρου σε χώρο κοινόχρηστου πρασίνου» και για τα κτίρια προτείνει «τη διατήρησή τους με χρήση πολιτιστική-εκπαιδευτική.»

Η επιτροπή των κατοίκων, στο κείμενο που υπέβαλε στο Επιμελητήριο Περιβάλλοντος και Βιώσιμης Ανάπτυξης (οργάνωση του επίτιμου αντιπροέδρου του ΣτΕ, κ. Μιχάλη Δεκλερή), αναρωτιέται: «Πόσα χρόνια πρέπει να περάσουν ακόμα για να υλοποιήσουν οι υπεύθυνοι τα αυτονόητα, δηλαδή το χαρακτηρισμό και τη συντήρηση των κτιρίων και του χώρου;». Το ίδιο λέει και η κ. Γιούλη Χατζιώτη, αρχιτέκτων, που μένει στη οδό Δημοχάρους, δίπλα από τον κήπο: «Πριν από μερικά χρόνια μπορούσαμε να κάνουμε τον περίπατό μας τις Κυριακές.

Ο χώρος είναι υπέροχος, αλλά δυστυχώς τα κτίρια έχουν αφεθεί στην τύχη τους και ερειπώνονται. Μαζέψαμε υπογραφές γιατί δεν υπήρχε άλλος τρόπος να δείξουμε πόσο σημαντικό είναι να σωθούν τα ιστορικά αυτά κτίρια. Πιστεύω ότι οι κάτοικοι της Αθήνας πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να επισκέπτονται τον κήπο».

ΜΑΡΙΝΑ ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΥ - Ελεύθερος Τύπος (Κυριακή, 16.12.07 )

http://www.e-tipos.com/newsitem?id=19232



Εδώ με οδήγησαν οι σκέψεις και η έρευνα.

Ή μήπως πίστευε και μη ερεύνα...;

11 comments:

  1. Πίστευε και μη, ερεύνα. Και πολύ καλά έκανες! Μήπως να πας σε καμιά εφημερίδα? :) Τα γραφόμενα για τη Μαγνησία από όσο ακούγεται ισχύουν.

    (πολύ φωτογράφος μας έγινες τελευταία :)

    φλκ!)

    ReplyDelete
  2. Καλώς τον! Είσαι γενναίος που κάθησες και το διάβασες [ομολογώ είναι τεράστιο..]

    Χαχα, Κατέβα Αθήνα να στήσουμε περιοδικό! Μόνο έτσι. Προσωπικά δεν εκτιμώ σχεδόν καμία εφημερίδα και μόνο ελάχιστους δημοσιογράφους. Βλέπεις τι γίνεται, και δεν θα έκανα ποτέ ότι κατακρίνω και απορρίπτω.
    Πλήρως ερασιτέχνης στην γραφή, στις φωτογραφίες, στην ζωή...
    Ήλπιζα σε μια δική σου επιβεβαίωση για τα τεκτενόμενα στην Μαγνησία όταν έψαχνα πηγές και χαίρομαι απίστευτα που αυτό συνέβη τόσο άμεσα!! Σ' ευχαριστώ!

    Καλό βράδυ!

    ReplyDelete
  3. ...προβατοσχημοι αιμοβοροι λυκοι...
    το σχολιο μου ταιριαζει στην παρουσα αναρτηση καθως και στην προηγουμενη...καλημερα καλη εβδομαδα..

    ReplyDelete
  4. Εύστοχη η συνειρμική σου αλληγορία. Πάντοτε χαρούμενος ιδιαίτερα όταν τα σχόλια προάγουν και ξεπερνούν την ανάρτηση!
    Καλή βδομάδα, να'σαι καλά!

    ReplyDelete
  5. Equilibrium, έχω την εντύπωση ότι το "Πίστευε και μη, ερεύνα" [είτε πιστεύεις είτε όχι, να ερευνάς] αποτελεί σαθρό ευφυολόγημα διαστρέβλωσης της πραγματικής σκοταδιστικής εκκλησιαστικής φράσης "Πίστευε και μη ερεύνα" [να πιστεύεις και να μην ερευνάς].

    Να λοιπόν που η χρήση του κόμματος [,] επιχειρεί να λυτρώσει αμαρτίες αιώνων, να διαγράψει μαύρες σελίδες της ανθρώπινης ιστορίας και να ισοφαρίσει την κατάντια της πολιτιστικής και κοινωνικής οπισθοδρόμισης!

    ReplyDelete
  6. Συγχαιρω και θαυμαζω την υπομονη σου!
    Πραγματι ειναι ενα τεραστιο θεμα το Εκκλησιαστικο!Η περιουσια της ειναι αμυθητη!Οι δραστηριοτητες της εφαμιλλες της καμορα!Το κρατος εν κρατει,ειναι λιγο που της αποδιδεται!
    Στελνω κι εγω τον χιτωνα μου και ριπτω τον οβολον μου!
    Θου Κυριε.....
    Καλησπερα σου!
    Ps Ο τιτλος που του εδωσες ειναι φοβερος!Μπραβο και παλι!

    ReplyDelete
  7. ...Την υπομονή μας! Μέσα σε όλα, τα θέματα αυτά είναι και δύσπεπτα [όσο δύσπεπτη και η ωμή αλήθεια]. Δεν μπορώ όμως να αντισταθώ στα πραγματικά αξιοσημείωτα που συμβαίνουν γύρω μου και με αφορούν. [απλά έχει τύχει και κοντοστέκομαι στα αρνητικά ως επί το πλείστον. Πρέπει άμεσα να το ισορροπήσω αυτό..] Ξέρεις, δεν έχω μάθει να στρουθοκαμηλίζω. Κατέβηκα τις προάλλες στον Πειραιά για Δουλειές. Πέρασα από την συγκεκριμένη εκκλησία, η οποία μου αρέσει από αρχιτεκτονικής απόψεως και όποτε περνάω την χαζεύω. Είναι ένα κράμα ιδιαίτερο.
    Αυτή την φορά είχε και το πανό που φωτογράφησα. Πριν καλά καλά το διαβάσω, το μυαλό είχε αρχίσει να ταξιδεύει και να θυμώνει. Ζητούν τον οβολό του [φτωχού] πολίτη, που πλησιάζοντας στο τέλος του, βρίσκει παρηγοριά στην πίστη και την εκκλησία. Μα είναι ήδη ΖΑΜΠΛΟΥΤΟΙ!!! Θα μπορούσαν να έχουν ΕΥΕΡΓΕΤΗΣΕΙ πολλαπλά και αμετάκλητα ΟΛΟΥΣ μας, αν ο θεός τους ήταν θεός ΑΓΑΠΗΣ και όχι το ΧΡΗΜΑ.
    Ειναι ΖΑΜΠΛΟΥΤΟΙ, και μας κοροιδεύουν! Ζητούν τον οβολό για το κερί, για το παγκάρι, για αποπεράτωση ναών, αγιασμούς, για να παντρευτείς, για να ΠΕΘΑΝΕΙΣ. Και για να πεθάνεις πρέπει να χρυσοπληρώσεις!!!!!!
    Και αυτοί είναι ΖΑΜΠΛΟΥΤΟΙ.. Αυτοί και οι υμέτεροι.

    Τεσπα, καλό βράδυ!

    ReplyDelete
  8. Πολύ καλό το άρθρο σου (αν και τεράστιο!) φίλε 'από μηχανής θεός'. Πόσα τέτοια παραδείγματα σαν της εκκλησίας στον Πειραιά, δυστυχώς... Στην δική μας εκκλησία την Αγία Σοφία στο Νέο Ψυχικό, συμβαίνουν τα ίδια: η εκκλησία έχει 5 ιερείς (!), οι γάμοι γίνονται ο ένας πίσω από τον άλλο (άρα πρόσθετα έσοδα) και την περασμένη Κυριακή ο ιερέας στο κήρυγμά του ζητούσε από το εκκλησίασμα να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη "γιατί έτσι πρέπει!" και να δώσουμε για το ΝΕΟ κλιματιστικό της εκκλησίας κόστους 100.000 ευρώ!!!! Αφού κάποια κυρία έβγαλε φωνή μεγάλη λἐγοντας: "μα καλά ο κλιματισμός κοστίζει όσο ένα διαμέρισμα;"

    ReplyDelete
  9. Όταν το κήρυγμα αναφέρεται σε τσέπες, χέρια και euros [€€€€€€€€€€€€€€€€], τότε η πορεία είναι σίγουρα λανθάνουσα και η θέση 'ολων μας είναι να τρέξουμε μακριά ζητώντας προστασία και λύτρωση... Ο καθένας στην προσωπική του "Ιθάκη", αφού ο παράδεισος ξέπεσε τόσο...

    Καλως Ηλθες

    ReplyDelete
  10. Αλέξανδρος ΖήβαςMarch 11, 2008 at 2:14 PM

    Αποκωδικοποίηση....: θρησκειών, μυθολογιών, ψυχής, σιωπής,.....
    Σχηματοποίηση λόγου, κοσμογονία, θεογονία,....
    URL : www.siopi.gr
    Γεια.....

    ReplyDelete